Skip to Main Content

Content

Digitális transzformáció a COVID közepén
Pataki Dávid 2021.04.15

Emlékszünk még arra, amikor az IT és annak vezetője elsősorban a levelező- és fájlszerverek üzemeltetéséért felelt, no meg hogy fel legyen telepítve a legfrissebb windows.


 

Az elmúlt években azonban az IT kiszolgáló területből egyre inkább a business-t (is) meghatározó területté nőtte ki magát, a COVID járvány kitörését követően ez a folyamat pedig elképesztően felgyorsult.

Ügyfélbarát applikációk

Néhány éve még a legnagyobb cégek is csak ott tartottak, hogy jó lenne ha lenne egy honlapuk de egy Facebook oldal sem ártana. Sokan meg is álltak itt. Mikor aztán megszűnt az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás lehetősége, igen nagy lett a baj. 

Bár már régebben elindult egy folyamat, hogy "intézzük az ügyeinket elektronikusan", egyes vélemények szerint, ami most hat hónap alatt lezajlott ezen a területen, járvány nélkül 10 év alatt sem következett volna be. Ahol az IT nem lép vagy már lépett a digitális transzformációban, ott a teljes működés válik lehetetlenné.

A digitális csatornák váltak elsődlegessé...

CRM

Ha csak a digitális térben találkozhatunk az ügyfeleinkkel és egymással, akkor már nem építhetünk csak az amúgy is bizonytalan benyomásainkra. Ellenben mérhetővé tudjuk tenni a preferenciáikat, véleményüket, választásaikat. 

Az IT-ra tehát jóval nagyobb felelősség hárul azért, hogy ezeket az információkat összegyűjtse és az üzleti területek számára értékes tanácsokkal tudjon szolgálni.

Mindent is lehet

A világszerte bekövetkezett leállások olyan kényszerhelyzetbe hozták a cégek döntéshozóit, hogy az addig csak tervezett, vagy kilátásban lévő digitalizációval kapcsolatos lépések elkerülhetetlenné váltak. Olyan új radikális változtatásokra volt szükség, mint a humán folyamatok automatizálása, távvezérlése, papír alapú adatrögzítés és jóváhagyás megszüntetése. 

Ki más tudná mindezt végrehajtani, mint az IT osztály?

Decentralizált munkavégzés

Tudjuk, hogy az internetet azért nem lehet lekapcsolni, mert decentralizált. Ha egy szerver leáll, ott van helyette száz másik. 

A cégeknek nagyon gyorsan rá kellett jönniük, hogy mennyire elavult és mennyire látszólagos az a felfogás, hogy a falak jelentik az (információ)biztonságot. Mert ha a vírus megindul a számlázáson, két napon belül ott van a raktárban is... Ezért vásároltak a nagy amerikai cégek napi szinten ezrével laptopokat a járvány kitörésekor. Mert nem volt más választásuk.

Irány a felhő!

A fentiekből is látható, hogy világjárvány radikálisan átalakította és megnövelte az IT területek feladatait. Ezt az átalakulást azonban jól támogatják az egyre biztonságosabb és olcsóbb felhő alapú szolgáltatók, melyektől még Magyarországon elég erőteljes az idegenkedés, de ahhoz, hogy az IT sokkal inkább tudjon a business-el foglalkozni, el kell engedje azt, amivel nem muszáj.

A kulcskérdés persze az, hogy a "digitalizációs előremenekülésben" hogyan építhető fel egy win-win szituáció? Hogyan lesz motivált és elégedett a távmunkában dolgozó, az ügyfél és a döntéshozó? 

A kialakult helyzet miatt mivel minden játékos a digitális térbe "szorul" vagy "menekül", a szép új világ megteremtésében IT vezetők felelőssége nagyságrendekkel megnőtt. 

Ugyanakkor az üzleti területek sem tekinthetnek már az IT-ra úgy, mint korábban.